Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Anabaptyzm - Mennonici, Amisze, Huteryci
Autor Wiadomość
TodoEko 
Starszy Bojownik


Wiek: 35
Dołączył: 29 Kwi 2010
Posty: 222
Skąd: PL
  Wysłany: 2011-06-05, 00:55   Anabaptyzm - Mennonici, Amisze, Huteryci

Ciekawe:
Dlaczego firmy Amiszów nie upadają?
Wesner, który zajmował się zarządzaniem i sprzedażą, zanim zainteresował się Amiszami, uważa, że ich sukces kryje się w kulturze, która kładzie nacisk na "takie wartości, jak ciężka praca i współpraca." Społeczności na Facebooku nie działają w ten sposób – zauważa. To u Amiszów zbierają się wszyscy sąsiedzi, aby wspólnie wybudować dla jednego z nich stodołę.
http://biznes.onet.pl/dla...13,1,news-detal

Amisze znad Wisły
http://wielodzietni.org/c...iscussionID=259

Polski Amisz
Zresztą tu na wsi jest nieco podobnie. Ludzie nie chcą współpracować. Każdy koniecznie musi mieć swój własny ciągnik. Świat jest głupi.
http://warszawa.gazeta.pl...da_sie_zyc.html
 
   
TodoEko 
Starszy Bojownik


Wiek: 35
Dołączył: 29 Kwi 2010
Posty: 222
Skąd: PL
Wysłany: 2011-06-22, 20:16   

Kim są mennonici ?

Ponieważ udzielanie sobie nawzajem pomocy jest jedną z głównych zasad życia menonitów-amiszów, szeroko realizowaną w praktyce (sąsiedzka pomoc w budowie, w zbiorach, w akcjach charytatywnych i misyjnych, częste zjazdy i liczne zgromadzenia religijne, zazwyczaj kończone wspólnymi posiłkami), każda jednostka ludzka jest powią­zana licznymi więziami przyjaźni i pomocy o trwałym charakterze. Stąd też amisze nie znają czegoś takiego jak samotność. Osoby starsze są otaczane głębokim szacunkiem i mają bardzo wielu dozgonnych przyjaciół.
http://swch.pl/historia/menonici.html
http://protestanciorg.blo...2,ID419685983,n
 
   
TodoEko 
Starszy Bojownik


Wiek: 35
Dołączył: 29 Kwi 2010
Posty: 222
Skąd: PL
Wysłany: 2011-06-22, 20:25   

W latach 50., gdy wprowadzono obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, amisze uznali, że dla nich to wspólnota jest ubezpieczeniem, które zapewnia ochronę, opiekę nad chorymi i starymi. Zgodnie z zasadą niepobierania pomocy od rządu odmówili płacenia składek, co doprowadziło do najazdów służb skarbowych na ich farmy oraz konfiskat i licytacji dóbr. Ostatecznie Kongres zwolnił członków ich wspólnoty z obowiązku ubezpieczeniowego. Nie pobierają też zasiłku dla bezrobotnych ani żadnej innej formy opieki społecznej od państwa. Dla członków wspólnoty, którzy muszą ponieść koszty leczenia, organizują specjalne fundusze łożące na ten cel.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Amisze
 
   
pawel.
Starszy Bojownik


Dołączył: 04 Sty 2011
Posty: 434
Wysłany: 2011-06-27, 16:55   

Mialem okazje widzec AMiszow. Wygladaja niesamowicie. Mysle ze teoria to jednao ale zoabczyc ich na zywo jak zyja jak mysla itp. Poprstu cos niesamowitego,.
 
   
TodoEko 
Starszy Bojownik


Wiek: 35
Dołączył: 29 Kwi 2010
Posty: 222
Skąd: PL
Wysłany: 2011-07-03, 19:49   

Myśląc o ekoosadach, wioskach uważam za istotne pielęgnowanie ducha rodzinnego, braterstwa.
Mennonici, Amisze tworzą silne wspólnoty dzięki dobrym relacjom w społeczności.

Wiecej na temat:

Odwrót
Po dwóch latach pierwsi z Polski wyjechali z powrotem do Ameryki Millerowie. Jacob był zaskoczony, bo w Polsce urodziło się Millerom troje dzieci. Ale nigdy ich nie wypytywał: dlaczego? Myśli, że się zniechęcili, stracili nadzieję. Rok po Millerach wrócili do Stanów Troyerowie. Sędziwe małżeństwo. Chcieli spocząć w ojczystej Alabamie. Półtora roku temu jako ostatni wyjechali rodzice Jacoba. Jego ojciec Lehman był pastorem – starszym zboru. Załamał się po odejściu Jana, jedynego Polaka, który przystąpił do wspólnoty.

Jan był bez pracy, więc Lehman postanowił otworzyć dla niego w Mińsku małą buchalterię. Wszak braterstwo to jeden z podstawowych fundamentów zboru. Kilka tygodni później Jan zniknął razem z 30 tys. dolarów Lehmana.

W ten sposób Jacob Martin został sam ze swoją rodziną: żoną Anitą i trojgiem urodzonych już w Polsce dzieci: synami Rubenem i Joshuą i niespełna roczną córeczką, której dał polskie imię Ilona.

– Wiem, czemu mój ojciec poniósł klęskę – mówi Jacob. – Oni wszyscy byli tutaj nadal amiszami, amerykańskimi menonitami. Nie potrafili dostosować się do polskich warunków. Mój ojciec bał się najmniejszej zmiany. W Ameryce dla amisza najważniejsze jest żyć jak przodkowie, bo każda zmiana ustalonego od lat porządku może rozsadzić wspólnotę. Tutaj to nie ma sensu, bo nie mamy czego bronić, mamy co pozyskać.

Ojciec Jacoba na przykład kurczowo trzymał się tradycyjnego ubrania amisza. Jacob ma na sobie, jak przystało na amisza, portki na szelki z klapką zamiast rozporka, ale na nogach już zamiast ciężkich, skórzanych amiskich butów zwykłe gumofilce, na tradycyjną niebieską koszulę bez guzików wciąga szary sweter we wzory z mińskiego bazaru, a na wierzch – watowaną robociarską kufajkę i bezkształtny kapelusz.

– W Ameryce ubranie ma amisza odróżniać od reszty. Każdy kto go widzi, wie, że to menonita, człowiek, który podąża szlakiem Chrystusa. A w Polsce? – Jacob wzrusza ramionami. – Ten strój nic nie znaczy.
[...]

Jacob w odróżnieniu od ortodoksyjnych amiszów używa elektryczności. – W samej elektryczności i np. niektórych maszynach nie ma nic złego – uważa. – Jeśli świecisz lampą po to, żeby pracować albo czytać Pismo, to dobrze. Jeśli po to, by robić dyskotekę, oglądać telewizor albo grać na komputerze, to źle.

Ma też samochód. Przerdzewiała dostawcza furgonetka, bez migacza i prawego stopu, służy do rozwożenia darów dla najbiedniejszych, na które od czasu do czasu dostaje pieniądze ze Stanów.

Amisz, jeśli jest sam, jak Jacob i Anita, odczuwa samotność jeszcze bardziej niż inni. Żyje dzięki wspólnocie i braterstwu w zborze. Jeśli zachoruje, sąsiedzi zbiorą jego żniwo. Jeśli mu spłonie stodoła, odbudują i podzielą się swoim plonem. Starym niepotrzebna emerytura, bo zadbają o nich młodzi. – We wspólnocie ludzie są jak członki tego samego ciała. Każdy jest inny i każdy potrzebny, jeden drugiemu daje to, co sam dostaje od Boga.

Dlatego trochę go dziwi, że w Polsce ludzie są w jednej parafii, chodzą do tego samego zboru, ale niektórzy się nienawidzą i mówią źle o sobie i dużo udają przed sobą.
http://archiwum.polityka....isz,363130.html

Menonici: nie nosili broni, nie przysięgali, uznawali chrzest dorosłych i kwestionowali władzę kościelną.

Powiadają, że Bóg stworzył morze, a Holendrzy wybrzeże. Jeśli tak, to ten sam Bóg stworzył Wisłę, a menonici i olędrzy zagospodarowali brzegi dzikiej rzeki.

Pamiętacie charakterystycznie ubranych amiszów z amerykańskich filmów? Wywodzą się z menonityzmu.

- To zadziwiające, że menonici żyli tu prawie przez trzy wieki, a tak niewiele o nich wiemy - mówi Agnieszka Romanowicz, szefowa oddziału "Gazety Pomorskiej" w Świeciu.
http://www.pomorska.pl/ap...STYKA/934733804

Menonici w krajobrazach Dolnej Wisły cz.1
Na terasy zalewowe Wisły od drugiej połowy XIII w. sprowadzano kolonistów, najpierw z niderlandzkiej Fryzji i ziem niemieckich, później z Pomorza oraz innych regionów polskich. W grupie osadników holenderskich znaleźli się menonici; pierwsze ich grupy przybyły nad Wisłę w połowie XVI w. Określenie osadnictwo na prawie olęderskim nabrało w Polsce dwóch znaczeń. W pierwotnym oznaczało osadnictwo Holendrów, tj. Fryzyjczyków i Flamandów oraz w mniejszym stopniu innych kolonistów z pogranicza niderlandzko - niemieckiego. Emigrowały protestanckie grupy wyznaniowe: anabaptystów (nowochrzczeńców) – głównie radykalnych menonitów, ale też inne, np. baptystów na początku XVII w. W drugim, szerszym, znaczeniu w tej grupie znaleźli się ewangelicy, osadzeni nad Wisłą na prawie olęderskim, głównie pochodzenia niemieckiego oraz chłopi polscy, którym udało się uwolnić lub zbiec spod narastającego ucisku pańszczyźnianego. Olędrem nazywano każdego wolnego chłopa, osadzonego nad Wisłą na prawie olęderskim. Człon Olędry, Holędry dodany do nazwy miejscowości nie informował o pochodzeniu osadników, ale o stanie prawnym osady i zajęciach mieszkańców.
http://www.woak.torun.pl/...894ca8fa199eac9

Anabaptyzm Anabaptyści byli zróżnicowanym ruchem. Łączyło ich odrzucanie chrztu dzieci (który ich zdaniem chrztem nie był) oraz pogląd o konieczności zasadniczej zmiany życia społecznego w celu powrotu do ideałów pierwotnego chrześcijaństwa. Religijny kult anabaptystów odznaczał się prostotą – zrezygnowali z przedmiotów kultu (obrazy, ołtarze, budynki sakralne).

Spadkobiercami dorobku anabaptystów są baptyści (ok. 50mln wyznawców), mennonici (ok. 1mln), hutterowcy, amisze i grupy wyznaniowe należące do tzw. wolnych Kościołów ewangelickich.

Okrucieństwa i fanatyzm powstania münsterskiego zahamowały rozwój anabaptyzmu. Odnowił go Menno Simmons, były katolicki proboszcz, który zjednoczył umiarkowanych anabaptystów odrzucających wszelką przemoc – których nazwano mennonitami. Mennonici odrzucali instytucję kapłaństwa, tworzyli autonomiczne zbory, rygorystycznie przestrzegali przykazania dekalogu i zasady ewangeliczne. Z powodu prześladowań zmuszeni byli opuścić kolejno Niderlandy, Prusy, Syberię, aż osiedlili się w USA.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Anabaptyzm

Osadnictwo mennonitów przyjęło trzy podstawowe formy: zasiedlanie opuszczonych wsi, terenów dotychczas nie zamieszkałych (np. koło j. Druzno , okolice Nowego Dworu Gdańskiego) oraz zasiedlenie terenów pastwisk. Osiedlenie odbywało się z reguły na tzw. prawie emfiteutycznym, zwanym zwyczajowo prawem olęderskim. Był to rodzaj długoterminowej dzierżawy (ok.30-40lat), jednak z prawem dziedziczenia. Przy zawieraniu umowy grupa (z reguły) osadników wpłacała "wkupne" znacznej wysokości (ok. 0,1 czynszu ustalonego na cały okres dzierżawy !!). Również czynsz roczny był ustalony b. wysoko( 50-100 grzywien za łan). Za terminowość opłat odpowiadała cała grupa osadników. Jednak aby ułatwić zagospodarowanie stosowano "wolniznę" (3-7 lat).Istotną zaletą tego typu umowy było to, że osadnicy nie byli zobowiązani do jakichkolwiek innych opłat i świadczeń na rzecz właściciela terenu.
http://knovak.attu.pl/kurs26.html

* Kim są Anabaptyści – krótka historia w świecie i w Polsce – także słowo o Mennonitach.
* W co wierzą Anabaptyści – i czym różnią się od innych wyznań, w tym przede wszystkim od Kościoła Katolickiego
* Linki – odnośniki internetowe na temat Anabaptystów
http://www.kleczkowski.net/pl/ab/index.html

Mennonici-AmiszePolska, Mennonite-AmishPoland
Skorzystaj z wielopokoleniowego doświadczenia przekazywanego we wspólnotach Mennonitów-Amiszy, dokładność, sumienność, pobożne podejście do pracy, rodziny, społeczności.

Znają się na stolarce, murarstwie, dekarstwie.
Produkują zdrową żywność, warzywa, sery, jajka itd.

Warsztat stolarski.
Ręcznie wykonanie na zamówienie.
Tradycyjnie, własnej roboty.
Wyroby z drewna, meble, galanteria drewniana itd.
https://profiles.google.com/105086634024317212924
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 10