Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
grzyby (jadalne)
Autor Wiadomość
lamia 
Starszy Bojownik


Dołączyła: 30 Kwi 2009
Posty: 350
Wysłany: 2015-11-19, 22:38   grzyby (jadalne)

Żyłam w przekonaniu że grzyby są tak totalnie bezwartościowe że szkoda uwagi. Przeczytałam trochę odmiennych informacji - że minerały, że białko, że enzymy, karoteny..

Drążę temat ponieważ od lat niepamiętnych mój organizm na widok czy wspomnienie grzybów reaguje odruchem jedzenia ich. Taka narkotyczna i przewlekła chęć na grzyby (jadalne :)) ) podpowiada mi że coś one mają czego mi potrzeba.

Czy wg Waszej wiedzy i opinii - grzyby nie są warte menu wegetarianina (albo niewegetarianina)?
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13614
Wysłany: 2015-11-20, 02:13   

ale że co, bo nie rozumiem pytania? :D
 
   
Surri 
weteran


Wiek: 31
Dołączyła: 27 Kwi 2007
Posty: 3412
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-01, 14:47   

tomakin, lamia się pyta czy w grzybach jest coś zdrowego/ wartościowego?
 
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13614
Wysłany: 2015-12-01, 15:35   

No, jest - wpływ na kolagen mają podobny, jak suplementy kolagenowe. Niektóre gatunki mają beta glukany. W sumie to mało poznane jest, więc ciężko tu coś wykminić mądrego.
 
   
blizejdoniej
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 30 Sty 2016
Posty: 1
Wysłany: 2016-01-30, 18:31   

gżyby to głuwnie dla smaku
 
   
Surri 
weteran


Wiek: 31
Dołączyła: 27 Kwi 2007
Posty: 3412
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-02-01, 13:01   

A Ty głównie dla spamu? Niestety nie udało się.
Offtopując totalnie zamiast grzybów polecam słownik.
 
 
   
lamia 
Starszy Bojownik


Dołączyła: 30 Kwi 2009
Posty: 350
Wysłany: 2016-02-28, 00:41   

Powodem dla którego mam wewnętrzny przymus jedzenia grzybów pewnie jest potas (na ktorego deficyty doniemagam), ale wrócić do grzybów chciałam z inną kwestią:

czy ktoś potwierdzi jakoby np. żelazo się jakieś grzybów przyswajało (w ilości jakiejkolwiek mającej znaczenie)?
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13614
Wysłany: 2016-02-28, 07:59   

zwrot - klucz "ilości mającej znaczenie" :D
 
   
lamia 
Starszy Bojownik


Dołączyła: 30 Kwi 2009
Posty: 350
Wysłany: 2016-02-28, 18:01   

w takiem razie pozostaje mi pozostać grzybojadem z łakomstwa.
 
   
greeniam
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 2
Wysłany: 2016-03-01, 14:24   

Ja bardzo często dodaje grzyby do potraw wege. Gdyby nie one ciężko byłoby mi nadac potrawie wymagany smak. :-)
 
   
lamia 
Starszy Bojownik


Dołączyła: 30 Kwi 2009
Posty: 350
Wysłany: 2016-03-01, 14:44   

a w jakiej postaci je kupujesz ?

Mrożenie ubija enzymy... (choć przynajmniej grzybek jeszcze ma trzy wymiary :p) w przeciwieństwie do suszonych, acz z suszonych można wygotować całkiem spoko aromat z kolei - tyle że wszsytkie opcje nietanio wychodzą;
 
   
betaptak
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 17 Maj 2016
Posty: 0
Wysłany: 2016-05-17, 09:53   

grzyby dodaje się głównie dla smaku, ale o ile są naturalne, to będą zdrowe dla naszego organizmu, nie słyszałam nigdy, żeby komuś zaszkodziły np. pieczarki.
 
   
lamia 
Starszy Bojownik


Dołączyła: 30 Kwi 2009
Posty: 350
Wysłany: 2016-05-17, 13:25   

betaptak napisał/a:
grzyby dodaje się głównie dla smaku,

o ile są naturalne, to będą zdrowe dla naszego organizmu, nie słyszałam nigdy, żeby komuś zaszkodziły np. pieczarki.



Seriously? - A do zupy grzybowej (mniam)? A do grzybków duszonych...

(co do naturalności pieczarek - to ja tam nie wiem (mam nadzieję że są naprawde na g* a nie na pestycydach i innych zabiegach przemysłu).
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13614
Wysłany: 2016-05-18, 02:47   

on tu wpadł linka zostawić:D
 
   
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 241
Wysłany: 2016-09-30, 11:28   

Wrzuciłem to do mojego dziennika, ale widzę, że tu jest odpowiednie na to miejsce.

6 powodów, by jeść grzyby


Grzyby czysto technicznie nie są roślinami, chociaż świat żywienia ma w zwyczaju klasyfikować je w ten sposób. Jednocześnie są one w cieniu warzyw i owoców, których spożywanie jest powszechnie znanym sposobem na utrzymanie zdrowia. Zupełnie niesłusznie i tu sam przyznaję się do tego zaniedbania. Przypomnijmy sobie dlaczego warto jeść te małe skarby natury!

1. Grzyby są bogate w składniki odżywcze


Grzyby pomagają uniknąć przewlekłych chorób ze względu na wysoką zawartość antyutleniaczy oraz takich włókien jak chityna czy beta glukany. Grzyby mają niską zawartość sodu, cholesterolu, tłuszczu i kalorii. Jedna szklanka posiekanych białych grzybów to 15 kcal, 0 g tłuszczu, 2,2 g białka oraz 2,3 g węglowodanów w tym 0,7 g błonnika i 1,4 g cukru. Mimo, że istnieje wiele gatunków grzybów to jednak są one niemal identyczne składem i nie ma sensu doszukiwać się między nimi większych różnic.

Beta glukany to rodzaj błonnika, który znajduje się w ścianach komórkowych wielu rodzajów grzybów. Są to substancje, które były poddawane szerokim badaniom i potwierdzono ich pozytywny wpływ na zapobieganie insulinooporności, obniżanie poziomu cholesterolu, zapobieganie otyłości oraz poprawę funkcji systemu immunologicznego.

Grzyby zawierają również cholinę, która pomaga w spaniu, uczeniu się i zapamiętywaniu oraz w funkcjonowaniu mięśni. Cholina pomaga w utrzymywaniu struktury błon komórkowych, pomaga w przekazywaniu impulsów nerwowych, wspomaga prawidłowe wchłanianie tłuszczów i obniża stany zapalne.

Grzyby są bogate w witaminy z grupy B, takie jak niacyna (bywa także nazywana witaminą PP), ryboflawina, tiamina, kwas foliowy, kwas pantotenowy. Zawierają również witaminę D oraz cenne minerały: selen, miedź, żelazo, fosfor i potas.

2. Grzyby są zdrowe dla serca


Błonnik, potas oraz niedoceniana witamina C to składniki, które wykonują świetną pracę dla układu krążenia. Potas i sód współpracują ze sobą w utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia. Grzyby są bogate w potas, a jednocześnie ubogie w sód, dzięki temu obniżają ciśnienie krwi i redukują ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego i chorób układu krążenia.

3. Są pomocne dla cukrzyków


Grzyby są bogate w błonnik, a badania potwierdziły korzystny wpływ tego składnika na zdrowie osób chorych na cukrzycę. Grzyby poprawiają poziom cukru, lipidów oraz insuliny we krwi osobom z cukrzycą typu 2 oraz obniża poziom glukozy osobom z cukrzycą typu 1.


4. Grzyby zapobiegają rakowi


Grzyby są równie silnymi antyutleniaczami jak marchew, pomidory, papryka, nasiona dyni czy fasoli. Selen to pierwiastek który znajduje się w wielu orzechach czy warzywach, ale można go znaleźć również w grzybach. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu enzymów wątroby oraz w detoksykacji niektórych związków rakotwórczych i zapobieganiu stanom zapalnym.

Witamina D, która znajduje się w grzybach również hamuje wzrost komórek nowotworowych poprzez regulowanie cyklu wzrostu komórek. Foliany zawarte w grzybach odgrywają ważną rolę w syntezie DNA i zapobiegają tworzeniu się komórek nowotworowych wynikających z mutacji DNA.

5. Grzyby poprawiają odporność organizmu


Selen zawarty w grzybach wzmaga odpowiedź immunologiczną organizmu poprzez stymulację produkcji limfocytów T. Beta glukany znajdujące się w ścianach komórkowych grzybów pobudzają układ odpornościowy do zwalczania komórek rakowych i zapobiega tworzeniu się guzów.

6. Grzyby są sprzymierzeńcem sylwetki


Błonnik odgrywa ważną rolę w kontroli masy ciała jako środek "wypełniający" w przewodzie pokarmowym. Grzyby zawierają dwa różne rodzaje błonnika w ich ścianach komórkowych: wspomniane beta glukany oraz chitynę, które zwiększają uczucie sytości oraz zmniejszają apetyt, a więc przyczyniają się do spożycia mniejszych ilości pokarmu.

Zagrożenia dla zdrowia


Jedzenie niektórych dzikich grzybów może spowodować poważne choroby, a nawet śmierć. Badania wykazały, że niektóre grzyby zawierają dużą ilość metali ciężkich oraz szkodliwe substancje chemiczne.

To tyle w kwestii grzybobrania. Skwitowałbym to powiedzonkiem: "jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz". Ja jestem wiejski chłopak, więc mogę sobie zbierać sam do woli.

Spożywanie beta glukan uważa się za bezpieczne dla większości osób. Jednak ponieważ mają one zdolność do stymulacji układu immunologicznego, mogą być niebezpieczne dla osób z chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak tocznia, astma, reumatoidalne zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane. Naukowcy aktualnie prowadzą badania nad tym zagadnieniem.
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 8