Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Rzecz o śliwkach świeżych i suszonych
Autor Wiadomość
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 241
Wysłany: 2016-10-08, 13:14   Rzecz o ?liwkach ?wie?ych i suszonych

Uważa się, że wszystko zaczęło się w Chinach, a później tak to dziadostwo rozniosło się po całym świecie :-) Podobno sam Aleksander Wielki ubóstwiał śliwki rosnące w rejonie Morza Śródziemnego. Śliwki są członkami rodziny róży - Rosacea i są spokrewnione z nektarynkami, migdałami, morelami i brzoskwiniami. A do Stanów Zjednoczonych dotarły dopiero w połowie XIX wieku.

Ponad 140 odmian jest sprzedawanych na całym świecie, w dużych ilościach jest uprawiana głównie w Chinach, Rosji, Rumunii i Stanach Zjednoczonych. Ich gładka skórka, która zawiera cenne antyutleniacze może być koloru żółtego, czerwonego, różowego, zielonego i właśnie fioletowego/granatowego, które wyglądają jak kosmos. Samo wnętrze owocu też może mieć różną barwę: żółtą, czerwoną lub zieloną.

Nie każdy wie, że niektóre drzewa śliwy są tylko ozdobne. Śliwy owocowe mają białe kwiaty, zaś ozdobne - różowe.

Różnice między śliwkami świeżymi, a suszonymi

Śliwki można spożywać na wiele sposobów, jak dżemy czy dodatki do słodkich wypieków. Ale wiecie co wam powiem? To jest do bani! Do niczego się nie nadaje i tyle! A co to, ja kucharka jakaś jestem? Najlepiej je spożywać na surowo, ale też można suszone lub w postaci naturalnych soków przyrządzonych własnoręcznie.

100 g świeżych śliwek zawiera 45 kcal, ale suszonych z pestką 267 kcal, a bez pestki, już ponad 300 kcal. Świeże śliwki składają się w 10% z węglowodanów strawnych, a suszone bez pestki z 66 gramów. Powiedziałbym, że suszone są wielkim przyjacielem dla długodystansowców :-) ktorzy potrzebują mnóstwa węglowodanów.

Suszone śliwki mogą być naturalnym słodzikiem, który jest zdrową alternatywą dla cukru i sztucznych słodzików, które fajnie niszczą zdrowie. Spożywanie owoców zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, pod warunkiem, że spożywa się je same lub z warzywami niskoskrobiowymi, a śliwki nie są wyjątkiem.

Migdały, nasiona jabłek i pigwy oraz pestki moreli i właśnie śliwek zawierają związek chemiczny o nazwie amigdalina, który składa się z glukozy, cyjanku i benzaldehydu. To substancja, która wzbudza wiele kontrowersji i jest dostępna w postaci leku - letril (witamina B17). W 1924 roku letril wydzielono z pestek po raz pierwszy i promowano jako lek na raka. W samych Stanach Zjednoczonych jest on prawnie zakazany od 1963 roku, ale Amerykanie często udają się do Meksyku, gdzie jest on legalny. Badania świadczą, że letril nie jest lekarstwem na raka, ale ogranicza jego rozwój.

Wartość odżywcza suszonych śliwek z pestką (w 100 g produktu):

węglowodany strawne 59,5 g
białko 3,5 g
tłuszcz 1,2 g
267 kcal
potas 804 mg
wapń 72 mg
fosfor 91 mg
żelazo 1,5 g
magnez 36 mg
beta-karoten 925 µg
witamina C 5,6 mg

Wartość odżywcza śliwek świeżych (w 100 g produktu):

węglowodany strawne 10 g
białko 0,6 g
tłuszcz 0,2 g
45 kcal
potas 208 mg
wapń 16 mg
fosfor 20 mg
żelazo 0,5 mg
magnez 8 mg
beta-karoten 295 µg
witamina C 5,2 mg

Dane z Instytutu Żywności i Żywienia

Korzyści wynikające ze spożywania śliwek świeżych oraz suszonych

Śliwki zawierają znaczne ilości flawonoidów, takich jak luteina czy kryptoksantyna, które zwalczają wolne rodniki powstałe z powodu stresu, toksyn wynikających z zanieczyszczenia środowiska oraz z racji stosowania złej diety.

Żelazo, które znajduje się w śliwkach jest konieczne do tworzenia nowych czerwonych płytek krwi, potas reguluje ciśnienie, a witaminy z grupy B są konieczne do metabolizmu białek, tłuszczu i węglowodanów. W śliwkach znajduje się również witamina K, beta-karoten i zeaksantyna, która poprawia działanie siatkówki i filtruje światło ultrafioletowe.

Jednym z najistotniejszych składników odżywczych zawartych w śliwkach jest witamina C, która chroni cholesterol przed negatywnym wpływem wolnych rodników, co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na stwardnienie tętnic oraz cukrzycę. Witamina C ma również pozytywny wpływ na takie choroby jak udar mózgu, choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów, astmę czy choroby serca.

W śliwkach znajdują się kwas chlorogenowy oraz neochlorogenowy (tak to się chyba nazywa po polsku), które są fenolami o bardzo dużej sile antyoksydacyjnej i zwalczają bardzo silny wolny rodnik - anion ponadtlenkowy, który jest szczególnie groźny dla komórek mózgu, tłuszczu w błonach komórkowych oraz dla cholesterolu.

Zarówno świeże, jak i suszone śliwki są znakomitym środkiem przeczyszczającym, głównie ze względu na zawartość naturalnych substancji chemicznych - sorbitolu i izatyny. Śliwki umożliwiają swobodny przepływ kału przez jelito grube i w ten sposób zapobiegają rakowi tego jelita.

Rozpuszczalny błonnik znajdujący się w śliwkach obniża poziom cholesterolu, zarówno przez wypłukiwanie nagromadzonego cholesterolu, jak i poprzez zapobieganie jego rozprzestrzenianiu. Błonnik odgrywa również ważną rolę w tworzeniu flory bakteryjnej oraz w zapobieganiu otyłości. W 100 g śliwek znajduje się 1,6 g błonnika.

Nawet najbardziej agresywne komórki raka piersi zmarły po potraktowaniu ich ekstraktami z brzoskwini "Rich Lady" oraz śliwki "Black Splendor" w testach laboratoryjnych zgodnie z raportami z Texas A & M AgrLife Communications. Naukowcy stwierdzili, że te ekstrakty nie tylko zabijają komórki rakowe, ale też nie mają negatywnego wpływu na zdrowe komórki, a to za sprawą wspomnianych wcześniej kwasów chlorogenowego oraz neochlorogenowego.

Od dawna śliwki stosuje się w medycynie ludowej jako środek przeciwko zaparciom, żółtaczce i gorączce. Naukowcy podczas jednego z badań porównywali śliwki jako środek leczący zaparcia z lekiem psyllium. Okazało się, że to właśnie śliwki działają efektywniej.

W śliwkach znaleziono substancje działające antyutleniająco, przeciwlękowo, przeciwnowotworowo i jako łagodny środek przeczyszczający. Ich skuteczność w regulowaniu poziomu cholesterolu oraz zapobieganiu osteoporozie została udokumentowana klinicznie. Wywierają one pozytywny wpływ na układ krążenia poprzez działanie antyoksydacyjne oraz wysoką zawartość błonnika i potasu. Podsumowując: śliwki mają szeroki zakres zastosowań leczniczych i odżywczych, a codzienna konsumpcja może zapobiegać wielu chorobom.

cytat z
www.academicjournals.org/...and%20Aslam.pdf



Śliwki z racji swojego znakomitego smaku są jednym z najlepszych owoców, jakie można mieć pod ręką przez cały rok. Śliwki zawsze powinny być spożywane w surowym stanie: w postaci naturalnej, smoothie, suszonej, również jako dodatek do surówek i sałatek.

Zawierają mnóstwo antyutleniaczy, jak beta-karoten, witamina C, zeaksantyna, a także potas i błonnik, które chronią przed chorobami układu krążenia, udarem mózgu, astmą, reumatoidalnym zapaleniem stawów i pomagają przy zaparciach.

blackthorn-1621554_1280.jpg
Plik ściągnięto 23 raz(y) 234,58 KB

 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,15 sekundy. Zapytań do SQL: 11