Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Kwercetyna - mały skarb ukryty w cebuli
Autor Wiadomość
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 219
Wysłany: 2016-10-09, 14:34   Kwercetyna - ma?y skarb ukryty w cebuli

Ciekawe, że osiemdziesiąt siedem procent dorosłych Amerykanów twierdzi, że lubi cebulę. Ciekawe też jak to wygląda u nas w Polsce. Można to wszystko wyjaśnić tym, że jest bardzo atrakcyjnym smakowo dodatkiem do wielu potraw. To o tyle pozytywne zjawisko, że jest ona bogata w związki siarkowe zwane polifenolami, które zapobiegają rozwojowi cukrzycy, raka, chorób serca i zaburzeń neurodegeneracyjnych. Polifenole również poprawiają skład flory bakteryjnej w jelitach, co ma duże znaczenie dla odporności organizmu i kontroli masy ciała. Cebula ma nawet więcej polifenoli niż czosnek! Szczególnie dużo zawiera polifenoli, które są flawonoidami, zwłaszcza kwercetyny, a przecież zawiera również inne składniki odżywcze.

KWERCETYNA – MAŁY SKARB

Kwercetyna to silny antyoksydant o właściwościach przeciwzapalnych, które mogą pomóc w walce z chorobami przewlekłymi, w tym z chorobami serca i rakiem. Podczas badań laboratoryjnych okazało się, że kwercetyna zapobiega uwalnianiu histaminy, która jest substancją wywołującą reakcje alergiczne.

To powoduje, że pokarmy bogate w kwercetynę, takie jak cebula, są naturalnymi lekami przeciwhistaminowymi. Kwercetyna daje również inne korzyści:

-redukuje ryzyko rozwoju chorób serca
-obniża ciśnienie
-zapobiega miażdżycy
-łagodzi objawy zapalenia pęcherza
-obniża ryzyko rozwoju raka płuc
-hamuje wzrost komórek nowotworowych raka piersi,prostaty, okrężnicy, jajników, macicy i płuc

Kwercetyna znajduje się również w jabłkach oraz herbacie, jednak to właśnie cebula jest szczególnie bogatym jej źródłem. Jedno z badań na Wageningen University w Holandii wykazało, że absorpcja kwercetyny z cebuli jest trzykrotnie wyższa niż w przypadku jabłek oraz dwukrotnie wyższa niż z herbaty.

Badania na tym samym uniwersytecie dowiodły, że regularne spożywanie cebuli podnosi poziom kwercetyny we krwi. Cytując World’s Healthiest Foods:

Zawartość flawonoidów w cebuli może się znacznie różnić, w zależności od odmiany cebuli i warunków uprawy. Chociaż średnio cebula może zawierać mniej niż 100 miligramów kwercetyny w 100 g produktu, to jednak niektóre cebule mogą posiadać jej większe zawartości. I choć 100 mg może wydawać się nie aż tak dużą ilością, to jednak w Stanach Zjednoczonych osoby, które spożywają warzywa w średnich ilościach, dostarczają dwukrotną dawkę tej wartości w ciągu całego dnia i to nie tylko samej kwercetyny, ale wszystkich flawonoidów.

Kwercetyna jest również dostępna w postaci suplementu, jednak istnieją konkretne powody dla których warto postawić na naturalną żywność. W rzeczywistości naturalna żywność daje większą ochronę antyoksydacyjną, naturalne produkty zawierają również inne cenne składniki odżywcze, a samo gotowanie nie niszczy kwercetyny. Jednak nie poddawaj cebuli na działanie wyższych temperatur (smażenie, pieczenie).

INULINA ZAWARTA W CEBULI JEST PREBIOTYKIEM

Inulina, która znajduje się w cebuli jest prebiotykiem, który jest niczym innym jak tylko formą błonnika rozpuszczoną w wodzie. Prebiotyki są niestrawne dla ludzkiego organizmu, ale pomagają odżywić bardzo pożyteczne bakterie. Te bakterie z kolei pomagają w trawieniu i wchłanianiu żywności oraz odgrywają znaczącą rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Inulina jest bardzo korzystna dla organizmu, ponieważ zmienia skład flory bakteryjnej w ten sposób, iż promuje to redukcję tkanki tłuszczowej oraz zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy typu 2.

Mężczyźni z cukrzycą typu 2, którzy zażywali inulinę mieli większą ochronę antyoksydacyjną oraz lepszą kontrolę glikemii. Inulina jest również pomocna w przypadku zaparć, a dieta ogólnie bogata w flawonoidy może również hamować wzrost bakterii H. pylori, które ponoszą odpowiedzialność za większość owrzodzeń.

20% Amerykanów ma w swoim przewodzie pokarmowym ten rodzaj bakterii i nawet jeśli w nie wszystkich przypadkach kończy się to poważną chorobą, to cebula oraz inne pokarmy bogate w flawonoidy rzeczywiście redukują ryzyko rozwoju owrzodzeń.

WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE CEBULI

Na tym prozdrowotne zalety cebuli się nie kończą. Cebula jest bardzo popularna w kuchni francuskiej. Nigdy nie słyszałem tego terminu w Polsce, ale na Zachodzie czasem używa się terminu „francuski paradoks”. Chodzi w nim o to, że Francuzi stosunkowo rzadko chorują na serce, mimo wysokiej kaloryczności ich diety.

Związki znajdujące się w cebuli mają właściwości przeciwzakrzepowe, a także przyczyniają się do obniżenia poziomu trójglicerydów oraz cholesterolu. Związki siarkowe zawarte w cebuli zmniejszają sztywność naczyń krwionośnych poprzez uwalnianie tlenku azotu.

To może zmniejszyć ciśnienie krwi, hamuje tworzenie się zakrzepów krwi, zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, udaru mózgu i chorób naczyń obwodowych. Kwercetyna dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym i przeciwutleniającym pomaga chronić serce.

National Onion Association donosi, że cebula jest znakomitym środkiem zapobiegającym rakowi:

Wpływ konsumpcji cebuli na rozwój nowotworów u ludzi był szeroko badany(…) W przeglądzie na temat wpływu kwarcetyny osoby, które spożywały jej najwięcej miały o połowę niższe ryzyko rozwoju raka żołądka, przewodu pokarmowego i oddechowego.

Związki siarkoorganiczne zawarte w cebuli, takie jak dwusiarczek diallilu (DDS), S-allycysteine (SAC) i S-methylcysteine (SMC) hamują rozwój raka okrężnicy i nerek.


Liczne składniki znajdujące się w cebuli, w tym związki fitochemiczne, współpracują ze sobą, a ta synergia daje organizmowi człowieka szerokie korzyści zdrowotne:

-niższy poziom cholesterolu i trójglicerydów
-niższe ryzyko zachorowań na choroby neurodegeneracyjne
-mniejsza replikacja wirusa HIV
-niższe ryzyko rozwoju zaćmy
-lepsza kondycja flory bakteryjnej (korzyści przeogromne)
-zmniejszenie objawów cukrzycy
-redukcja procesów zapalnych powiązanych z astmą
-poprawa zdrowia kości i zmniejszenie objawów osteoporozy
-mniejsze ryzyko raka
-właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze
-fruktany z cebuli poprawiają absorbcję wapnia i magnezu

ZEWNĘTRZNA WARSTWA SKÓRKI CEBULI JEST BOGATA WE FLAWONOIDY

Obierając cebulę uważaj, by nie usuwać nadmiernie zewnętrznych warstw tej części warzywa, która jest powszechnie uznawana za zdatną do spożycia. W tej części znajduje się najwięcej flawonoidów. Jak donosi George Mateljan Foundation:

Flawonoidy w cebuli są bardziej skoncentrowane w zewnętrznych częściach warzywa. Aby zmaksymalizować korzyści zdrowotne należy cebulę obierać w tak niewielkim stopniu jak to tylko możliwe. Niewielka przesada w obieraniu może spowodować niepożądaną utratę flawonoidów i tak przykładowo czerwona cebula traci 20% kwarcetyny i prawie 75% antocyjanów, gdy przesadzi się z obieraniem.

CO ZROBIĆ, ABY NIE PŁAKAĆ PODCZAS KROJENIA CEBULI?

Najlepiej dać ją chłopakowi, niech on się tym zajmnie, przynajmniej raz się do czegoś przyda :-) Podczas krojenia cebuli uwalnia się enzym LF-syntaza, który wywołuje łzawienie. Aby zmniejszyć tempo wydzielania tego związku spróbuj przed krojeniem cebulę trochę schłodzić np. trzymać przez pewien czas w lodówce.

Ps. to jeden z moich 180 artykułów, które straciłem bezpowrotnie. Znalazłem go na stronie znajomej blogerki. Po prostu kilka miesięcy temu pozwoliłem jej go skopiować. Niestety linki do badań były tylko na moim blogu...
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 8