Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Niedoceniany błonnik
Autor Wiadomość
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 241
Wysłany: 2016-10-30, 18:33   Niedoceniany b?onnik

Zazwyczaj mówiąc o składnikach odżywczych, które decydują o naszym zdrowiu wymienia się witaminy, sole mineralne i białko jako te najistotniejsze. I chociaż trudno negować tego typu podejście, to jednak zazwyczaj nie pamięta się lub przede wszystkim nie jest się świadomym niezwykłej mocy błonnika. Ta substancja znajdująca się tylko w roślinach decyduje o oczyszczaniu organizmu z toksyn jak żadna inna.

Ilość błonnika w diecie odgrywa niebagatelną rolę. Przede wszystkim błonnik dba o bakteryjną florę jelitową, co oczywiście ma olbrzymi wpływ na zdrowie oraz zapobieganie chorobom przewlekłym. Dieta bogata w błonnik znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo śmierci z niemal każdej przyczyny, niewątpliwie dlatego, że zapobiega nowotworom, chorobom serca, cukrzycy i otyłości. Błonnik redukuje poziom cholesterolu, poprawia wrażliwość insulinową, obniża ciśnienie krwi i zmniejsza stany zapalne.

Który ze składników odżywczych ma tak olbrzymi wpływ na zdrowie? Badania wykazywały znaczną zależność między spożyciem błonnika, a śmiertelnością. Każde kolejne 10 g błonnika obniża śmiertelność o 10-15%.

Błonnik fermentuje w jelitach

Niektóre bakterie znajdujące się w jelitach specjalizują się w fermentacji błonnika pochodzącego z owoców, warzyw i roślin strączkowych, a produkty uboczne tej fermentacji odżywiają okrężnicę. Niektóre z tych produktów ubocznych przyczyniają się do wzmocnienia układu immunologicznego i zapobiegają takim chorobom jak astma czy choroba Crohna.

Proces fermentacji błonnika w jelitach jest niewątpliwie jedną z przyczyn długowieczności osób stosujących diety bogate w ten składnik. To właśnie duże ilości błonnika stanowią wspólny punkt diet wszystkich grup społeczności, które są powszechnie uznawane za długowieczne: Japończyków z Okinawy, Adwentystów Dnia Siódmego (którzy w ogóle są wegetarianami), plemienia z doliny Hunza (prawie weganie), czy diety śródziemnomorskiej. Podczas procesu fermentacji te bakterie wytwarzają kwasy tłuszczowe o krótkim łańcuchu, które zapobiegają chorobom serca, cukrzycy i innym chorobom przewlekłym.

Badanie 153 włoskich dorosłych osób wykazało wyższy poziom kwasów tłuszczowych o krótkich łańcuchach u wegan, wegetarian i osób stosujących dietę śródziemnomorską, czyli bogatą w warzywa, owoce, strączki, orzechy, zboża i umiarkowane ilości ryb, za to z bardzo niewielkimi ilościami tłuszczów nasyconych, czerwonego mięsa i produktów mlecznych.

Wiele badań wykazało korzyści wynikające ze stosowania diety śródziemnomorskiej. Nowe badania pokazują, że korzyści mogą być powiązane z przewodem pokarmowym i metabolitami powstającymi podczas procesu trawienia.

dr Suzanne Steinbaum

Obserwacje te potwierdzają wcześniejsze badania, które wykazały, że kwasy tłuszczowe o krótkich łańcuchach produkowane przez bakterie zwiększają ilości limfocytów T regulatorowych, które są odpowiedzialne za regulację procesów zapalnych w jelitach.

Limfocyty T regulatorowe tłumią reakcje innych komórek układu odpornościowego, w tym tych, które promują stany zapalne. To stwierdzenie stanowi nowy związek pomiędzy produktami bakterii, a głównym szlakiem przeciwzapalnym w jelitach.

Inne badania skojarzyły również działanie limfocytów T regulatorowych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem zespołu metabolicznego, po części poprzez stymulowanie metabolizmu oksydacyjnego w wątrobie i tkance tłuszczowej.

Diety, które stosują najbardziej długowieczni ludzie na naszej planecie o których wspomniałem, mają jeszcze jedną zaletę, a mianowicie małą ilość cukru. Cukier w ilościach charakterystycznych dla typowej diety "cywilizowanej" jest pokarmem dla szkodliwej flory bakteryjnej, a ta mając tego składnika pod dostatkiem rozrasta się i wywołuje mnóstwo chorób pośrednio lub bezpośrednio (zapalenie zatok).

Błonnik usuwa toksyny z organizmu

Błonnik promuje zdrową florę bakteryjną, a ta bierze udział w trawieniu, wchłanianiu składników odżywczych oraz we wzmacnianiu układu immunologicznego. Jeśli "pójdziesz" dietetycznie w drugą stronę, bazując na produktach przetworzonych, bogatych w cukier, tłuszcz pochodzenia zwierzęcego i ubogich w błonnik, to będziesz karmił negatywną florę bakteryjną. W praktyce oznacza to, że można podzielić produkty, które spożywamy na żywność oraz na te, które tylko pod żywność się podszywają.

Wiele osób doświadczyło problemów z oddawaniem kału, a przyczyną tego jest właśnie znikoma ilość błonnika w diecie, który mógłby spokojnie w hierarchii zdetronizować białko. Pytanie w związku z tym brzmi:

Co z tego?

Ano to, że spożywanie błonnika jest niewątpliwie najbardziej istotną rzeczą dla procesów detoksykacji organizmu jaką możemy zrobić! Osobie, która ma problemy z oddaniem kału wystarczy podać fasolę i kilka pomidorów, a efekt będzie natychmiastowy. Nie chcę tu nawet wspominać o wielu wartościowych składnikach odżywczych, które znajdują się w warzywach i owocach.

Jeśli ktoś nie wierzy, niech zalinkuje do badań naukowych. Na czym to polega? Zamiast czytać jakieś bzdury, dokonaj zmian w diecie. Jeśli jesteś na "zwykłej" diecie, to przez kilka dni spożywaj 2-3 kg warzyw i owoców (ale bez ziemniaków) i obserwuj, jak wygląda twoje wydalanie. Proste?

Wszystko to, co jest zawarte w tym artykule odnosi się również do roślin pochodzących z upraw nie-ekologicznych. Nie martw się, że nie stać cię na żywność bio. Błonnik w nieekologicznych roślinkach jest taki sam! Może nie jest to idealna żywność, ale nadal żywność, a nie coś, co tylko żywność udaje. Pomidor z nieekologicznych upraw jest lepszy niż chleb czy mięso. Błonnik spowoduje, że będziesz lepiej wydalał, a wraz z kałem na zewnątrz organizmu będą wydostawały się toksyny. Produkty odzwierzęce są bardziej skażone i posiadają naturalne toksyny. Jak to rozumieć? Warzywa nie eko są lepsze niż produkty odzwierzęce bio!

Aby cię jeszcze bardziej przekonać powiem ci, że błonnik ma tendencję do wyłapywania toksyn tzn. malutka cząstka toksyny przykleja się do cząsteczki błonnika i razem wylatują na zewnątrz organizmu wraz z kałem. Nie jest to może doskonały mechanizm, ale naprawdę robi różnicę. Niestety dziś panuje przekonanie, że pomidor z upraw przemysłowych jest zły, więc lepiej zdecydować się na chleb z kiełbasą, który zapewne oznacza dla organizmu dawkę toksyn kilkadziesiąt razy większą, choć pewnie kilkaset. Nie daj się nabić w butelkę i wybierz zielone. Każda żywność pozbawiona błonnika jest dla ciebie nienaturalną.

Człowiek zdaniem nauki potrzebuje 30-32 g błonnika dziennie. Błonnik poprawia perystaltykę jelit (i znów - detoks), przeciwdziała zaparciom, może też pomagać przy hemoroidach. Błonnik pomaga regulować poziom cukru we krwi, a tym samym pomaga kontrolować ilość tkanki tłuszczowej. Dieta bogata w błonnik powoduje, że czujesz się pełniejszy i spożywasz posiłki rzadziej.

Źródła błonnika

Dieta bogata w zboża takie jak żyto, jęczmień, owies, a przede wszystkim pszenica promuje odporność na insulinę i leptynę. W praktyce te rośliny mogą mieć efekt przeciwny do działania błonnika, który zapobiega cukrzycy. Czego jeszcze nie spożywać? Oczywiście soi, która ma negatywny wpływ na florę jelitową. A co spożywać?

warzywa strączkowe
kaszę gryczaną niepaloną oraz jaglaną
lepsze gatunki ryżu
owoce
warzywa
orzechy i nasiona na surowo
kiszoną kapustę i fermentowane warzywa (może być także fermentowana soja)
kiełki
grzyby

Grzyby źródłem błonnika

Jako źródła błonnika zazwyczaj wymienia się przede wszystkim warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste, jednak grzyby też mają go sporo. Dodatkową zaletą grzybów jest to, że posiadają one atrakcyjną wartość odżywczą, a także działanie lecznicze, jak zapobieganie nowotworom czy wzmacnianie układu immunologicznego. Podobnie jak inne pokarmy bogate w błonnik, grzyby kontrolują stężenie lipidów we krwi oraz poziom glukozy.

Procentowa zawartość błonnika w grzybach:

shiitake 7-8%
chantarelle 11%
pieczarki 8-10%
maitake 10%
boczniak 7,5-8,5%

Zadbaj o siebie!

Nie jest moim zamiarem promowanie żywności nieorganicznej i oczywiście zgadzam się ze stwierdzeniem, że organiczna jest najlepsza, ale lepsze nieorganiczne roślinki niż jakakolwiek żywność pozbawiona błonnika lub z jego niewielką ilością jak np. produkty z białej mąki.

Błonnik ma znaczny wpływ na zdrowie, uniknięcie chorób i sprzyja długowieczności. Poprawia stan flory bakteryjnej, jest konieczny do produkcji kwasów tłuszczowych, które m.in. poprawiają szczelność jelit.

Innym znakomitym źródłem błonnika są fermentowane warzywa. To one zawierają probiotyki, które dodatkowo dbają o florę bakteryjną. Flora bakteryjna w przewodzie pokarmowym wykorzystuje błonnik do syntezy takich składników odżywczych jak witaminy z grupy B czy witamina K.

Bez względu na rodzaj stosowanej diety pamiętaj, że czym jesz więcej warzyw i owoców tym lepiej. Na koniec dodam tylko jedno: znam to wszystko z własnego doświadczenia. Spożywam olbrzymie ilości warzyw i owoców, a moje samopoczucie niesamowicie poszybowało w górę, a na kibelku nie siedzę dobrych kilka minut jak zwykły kowalski. Mam też wymierne korzyści jak znaczne obniżenie pulsu czy ciśnienia, co jest najlepszym wskaźnikiem ogólnej poprawy stanu zdrowia.


www.bmj.com/content/348/bmj.g2659
diabetes.diabetesjournals.org/content/early/2015/02/19/db14-1213.abstract
science.sciencemag.org/content/341/6145/569.abstract
https://www.scientificame...hy-infographic/
www.sciencedirect.com/sci...378874105003983
www.endocrinologyadvisor....article/402076/
www.sciencedirect.com/sci...213453013000426
stroke.ahajournals.org/content/early/2013/03/27/STROKEAHA.111.000151.abstract
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 8