Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Nasiona dyni - znakomite źródło białka i minerałów
Autor Wiadomość
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 219
Wysłany: 2016-11-10, 09:08   Nasiona dyni - znakomite ?ród?o bia?ka i minera?ów

Nasiona dyni od tysięcy lat były używane przez rdzennych mieszkańców Ameryki oraz przez starożytnych Greków. Dziś najlepiej dodawać je do posiłków jako źródło tłuszczu, który pomoże w syntezie witaminy D, a nawet innych składników odżywczych, a przy okazji łyknąć to, co te cenne ziarenka w sobie mają.

Białko

Nasiona dyni zawierają 46 g tłuszczu, 13 g strawnych węglowodanów oraz aż 24,5 g białka, co jest bardzo polecane takim przecherom jak ja, co mięska nie jadają. Nasiona dyni podobnie jak pozostałe nasiona oraz orzechy są bardzo bogate w argininę. To aminokwas, który jest konieczny do produkcji związku o nazwie tlenek azotu. Tlenek azotu rozluźnia mięśnie wokół naczyń krwionośnych, a to powoduje, że jest bardzo zdrowy dla mięśnia sercowego. Wielu wyczynowych sportowców bardzo ceni sobie argininę jako suplement pomocny w budowie sprawności fizycznej oraz dla tzw. pompy mięśniowej (znacznego dopływu krwi do mięśni).

Nasiona dyni zawierają również dużo innego aminokwasu - tryptofanu. Bierze on udział przy uaktywnianiu serotoniny, która wywołuje senność. Tak więc nasiona dyni mogą być pomocne w zasypianiu.

Zdrowe tłuszcze

Liczne badania jednoznacznie potwierdzają, że osoby, które regularnie spożywają nasiona oraz orzechy są narażone w mniejszym stopniu na choroby serca niż osoby, które rzadko jedzą te malutkie skarby. Food and Drug Administration twierdzi, że garść orzechów lub nasion każdego dnia daje nieocenione korzyści dla układu krążenia oraz zmniejsza ryzyko zawału.

Większość tłuszczów zawartych w dyni to wielonienasycone kwasy tłuszczowe (PUFA) oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA). Te kwasy tłuszczowe obniżają poziom "złego" cholesterolu LDL oraz zwiększają ilość "dobrego" cholesterolu HDL. Kwasy tłuszczowe omega-3 (w nasionach dyni jest ich niewiele, polecam je łączyć z nasionami lnu lub chia) zmniejszają stany zapalne oraz poprawiają krzepliwość krwi. Dodatkowe korzyści dla układu krążenia niesie ze sobą błonnik, który znajduje się w nasionach dyni.

Nasiona i orzechy to bogate źródło minerałów

A pestki dyni nie są żadnym wyjątkiem! Nasiona dyni mają sporo magnezu, potasu, manganu, cynku, żelaza, miedzi i fosforu. 100 g nasion dyni zawiera 540 mg magnezu, a więc więcej niż dawka dzienna! Magnez jest odpowiedzialny za ponad 300 reakcji chemicznych w naszym organizmie. Cynk jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Potas obniża ciśnienie krwi, bierze udział w wysyłaniu sygnałów nerwowych i w procesie skurczów mięśni. Żelazo jest szczególnie polecane miłośnikom roślinnych diet, by przeciwdziałać anemii.

Witaminy

Nasiona dyni są źródłem witamin z grupy B oraz witaminy K. Witamina K jest bardzo istotna dla zdrowych kości i prawidłowego krzepnięcia krwi. Bierze udział również w tworzeniu nowych komórek w organizmie.

Nasiona dyni są dobrym źródłem przeciwutleniaczy

Nasiona i orzechy zawierają wiele związków fitochemicznych, które dają mnóstwo korzyści dla zdrowia. Fitochemikalia chronią komórki organizmu przed działaniem wolnych rodników oraz obniżają stan zapalny. W 2011 roku przeprowadzono badania na szczurach, które miały cukrzycę. Jedna grupa szczurów spożywała nasiona lnu oraz dyni, a druga grupa ich nie otrzymywała w ogóle. Okazało się, że grupa szczurów spożywająca nasiona miała wyraźnie niższe poziomy zapalenia niż szczury pozbawione nasion. I mimo tego, że było to badanie na szczurach, to jednak jest wielce prawdopodobne, że w przypadku ludzi scenariusz by się powtórzył.



Nasiona dyni mają wiele cennych składników odżywczych, które mają niebagatelny wpływ na zdrowie. Są znakomitym źródłem białka, kwasów tłuszczowych wielce zdrowych dla serca, fitochemikaliów chroniących przed nowotworami oraz prawdziwą skarbnicą minerałów, w tym potasu, którego większość osób ma chroniczny niedobór (bo warzywa i owoce gryzą).

Nasiona i orzechy mają niski indeks glikemiczny, a proces ich trawienia odbywa się powoli, więc mimo swojej znacznej kaloryczności, w praktyce sprzyjają procesowi redukcji tkanki tłuszczowej. Wszystkie przeprowadzone badania potwierdziły, że dla uzyskania pełnych korzyści zdrowotnych, wystarczy spożyć ich około 50 g w ciągu dnia.

Najlepiej przed spożyciem je moczyć, dzięki czemu uaktywniają się enzymy (oczywiście pod warunkiem, że naprawdę są surowe). W zależności od rodzajów orzechów i nasion należy je moczyć od kilku do kilkudziesięciu godzin. W przypadku dyni wystarczy kilka godzin. Jest jeszcze jedno małe ale:

nigdy nie poddawaj nasion i orzechów obróbce termicznej

Bo zniszczysz kwasy tłuszczowe i zamiast zdrowego tłuszczu, który wspiera twoje serce dostarczysz organizmowi ładnej puli wolnych rodników, które będą atakowały komórki twojego ciała łącznie z układem krążenia.
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 8