Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Witamina K2
Autor Wiadomość
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13622
Wysłany: 2011-11-13, 03:21   Witamina K2

Oryginalnie temat założyłem na forum ogólnozdrowotnym, ale chyba warto wkleić też tutaj. Dlaczego? Ano dlatego, że witaminy K2 praktycznie nie ma w produktach roślinnych. Jest ona co prawda dość pospolitym produktem fermentacji bakterii, ale kto z nas je produkty fermentowane? Dużo jej jest w natto, sporo w fermentowanych serach najwyższej jakości, a tak poza tym - występuje w mięsie i w niewielkich ilościach w jajkach.

Przyznam, że mam z tą witaminą zagwozdkę. Można teoretycznie próbować udowadniać, że człowiek powinien jeść mięso, bo ma w nim zdrową witaminę K2, której nie ma w roślinach. Ale - nawet gdyby żywił się wyłącznie mięsem, nie zdobędzie wystarczającej ilości tej witaminy. Co tu jest grane - witamina, której jedyne źródło to suplementy? Małpy zjadają witaminę K1 w ilości dziesiątki, a czasem nawet setki razy większej niż my. W jelitach ta witamina może przechodzić w formę K2, przynajmniej w teorii - w praktyce podawanie 1 mg witaminy K1 dziennie nie miało pozytywnego wpływu na stan kości pacjentów. Małpy jednak jedzą nawet 6 mg K1 dziennie.

Czy to niska podaż K1, czy to zniszczona flora jelitowa - fakt pozostaje faktem, że populacja wszystkożerców ma bardzo silne niedobory witaminy K2, co bardzo, bardzo mocno przekłada się na śmiertelność. Można nawet ryzykować twierdzenie, że dałoby się uniknąć kilkudziesięciu procent zgonów dzięki masowej suplementacji. Populacja wegetarian ma większe niedobory K2 niż populacja wszystkożerców, dlatego też wklejam też ten temat tutaj.

A teraz wklejka ze zdrowiej.vegie.pl:




O niej jeszcze nie było - jest sporo zadymy wokół niej, baaaaardzo dużo fałszywych informacji, więc pora wyprostować:

Co wyszło w badaniach klinicznych:

- zmniejszenie ryzyka raka wątroby u osób z grupy ryzyka o niemal 90% - tak, to nie pomyłka, osoby suplementujące witaminę K2 w formie mk4 chorowały niemal 10 krotnie rzadziej
- zmniejszenie o kilkadziesiąt procent ryzyka innych nowotworów - badanie bez suplementacji, jedynie sprawdzano spożycie ze źródeł naturalnych
- dotychczas przeprowadzone badania wstępne wykazały niezwykle silne działanie przeciwnowotworowe przy już istniejących, zaawansowanych nowotworach
- witamina K2 w formie mk4 zmniejszała ryzyko złamań - w niektórych badaniach nawet o 87%, co jest wynikiem absolutnie oszałamiającym, biorąc pod uwagę że całe zaawansowane, drogie i ryzykowne terapie zmniejszały ryzyko o 30%
- niemal całkowicie zatrzymywała reumatoidalne zapalenie stawów - na 99% forma mk4, ale nie mogę do pełnego zapisu badania trafić. Niemniej badali to naukowcy którzy wcześniej zajmowali się wyłącznie formą mk7
- w badaniach na szczurach witamina mk7 cofała zmiany zwapnieniowe w tętnicach - czyli w zasadzie redukowała ryzyko zawału, wylewu czy martwicy kończyn w okolice zera. Co więcej, dokonywała tej sztuki bodajże w miesiąc. Tak szybkiego i skutecznego rozwiązania nigdy jeszcze nie zaprezentowano. Ba, nie zaprezentowano nigdy żadnego rozwiązania problemu zwapnień tętnic.

Badanie podsumowujące - witamina K2 redukowała całkowite ryzyko zgonu o 26%, dotyczyło to spożycia z pokarmów, czyli dość niskiego w porównaniu do suplementów.

Prawdopodobnie ma ona jeszcze wiele, wiele innych pozytywnych działań, ale badania nad nią są w powijakach. Nie zapowiada się też, żeby było ich jakoś szczególnie dużo w najbliższym czasie - bada w zasadzie tylko Japonia, kraj który jest częściowo poza zasięgiem koncernów farmaceutycznych i może badać tanie suplementy. Nie wykryto dotąd żadnych skutków ubocznych, największe obawy wiązano ze zwiększoną krzepliwością - w końcu witamina K odpowiada za krzepliwość. Ale nawet dawki rzędu kilku gramów (w przeliczeniu na ludzkie dawki) nie zrobiły na szczurach żadnego wrażenia, na ludziach maksymalnie sprawdzano kilkadziesiąt mg, krzepliwość nie zmieniła się ani odrobinę.

I teraz słowo wyjaśnienia - najważniejsze jej chyba działanie, rozpuszczanie zwapnień było zaobserwowane tylko w przypadku witaminy mk7 u szczurów (żadnych badań na ludziach nie robiono). Wspomaganie kości - tylko mk4 u ludzi. Co jest tu najważniejsze - organizm szczura traktuje mk7 tak, jak organizm człowieka mk4. Znika z jego krwiobiegu w kilkadziesiąt minut, podobnie jak mk4 znika z krwiobiegu człowieka. Mk7 w krwiobiegu człowieka osiąga bardzo wysokie stężenia, bo nie znika nawet w ciągu miesiąca - więc każda kolejna przyjęta dawka zwiększa jej stężenie.

Prawie wszyscy sprzedawcy oferują mk7, w ilości najczęściej 0,05 mg. W świetle tych wszystkich powyższych badań odnoszę wrażenie, że mk7 jest formą niemal nie działającą, właściwa jest mk4 Zazwyczaj jest sprzedawana w dawkach 5 mg - 100 razy większych.

Jest to droga - jak na polskie warunki - zabawka. Najtańsza oferta jaką znalazłem to 180 tabletek mk4 po 5 mg, za sumę nieco ponad 200 zł, na ebay - wysyłka z USA. Nie wiadomo, ile tego jeść - w badaniach stosowano wysokie dawki, rzędu nawet 50 mg dziennie. Niemniej już niskie mają bardzo wysoką skuteczność.

Jeśli chodzi o źródła naturalne, raczej odpadają. Teoretycznie powinna ją produkować flora jelitowa, ale wiadomo, w jakim stanie mamy jelita. Występuje w serze sojowym Natto oraz w najdroższych, odpowiednio fermentowanych serach "normalnych". Występuje też w mięsie, ale szkodliwość mięsa jest tak duża, że w badaniach nad związkiem witaminy K2 ze śmiertelnością ludzie konsumujący duże jej ilości z mięsa żyli wręcz krócej. Koszty zakupu produktów spożywczych zawierających tą witaminkę wielokrotnie przekroczą koszty zakupu suplementu. Żywiąc się WYŁĄCZNIE produktami z najwyższą zawartością K2 uzyska się dziennie nie więcej, niż 1 mg tej witaminy - w przypadku mięsa, co w badaniach nie wykazało żadnych korzyści a wręcz odwrotnie, zaś w przypadku wykazujących korzyści serów - 0,2 mg. W praktyce jedząc najdroższe naturalne źródła bardzo ciężko byłoby uzyskać nawet 0,01 mg dziennie, a jedna tabletka suplementu ma 5 mg - na dodatek najbogatsze naturalne źródła tej witaminy mają cały szereg innych, szkodliwych substancji.
 
   
justice
Starszy Bojownik

Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 334
Wysłany: 2011-11-13, 04:33   

K1 występuje w zielonych roślinach, problem w tym, że bywają nawet wegetarianie, którzy nie jedzą wystarczającej ilości takich produktów.

z florą jelitowa się zgadza, dlatego po leczeniu antybiotykami, sulfonamidami bardzo ważne są probiotyki

K1 występuje we wszystkich zieleninach np koperku, szpinaku, lucernie, kalarepie, kapuście, brokułach, kalafiorze, a także pomidorach, kiełkach zbóż, oleju sojowym, marchwi, orzechach włoskich
 
   
Antisocial
weteran


Dołączył: 04 Lip 2008
Posty: 1833
Skąd: Nowe Laski
Wysłany: 2011-11-13, 09:06   

Cytat:
witamina K2 redukowała całkowite ryzyko zgonu o 26%
Czyli że jest szansa na nieśmiertelność? :lol:
 
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13622
Wysłany: 2011-11-13, 13:11   

Na przedłużenie zarówno młodości (no... okresu przez który zachowuje się pełnię sił), jak i ogólnego czasu życia o 20-30 lat. Taaaa, na to jest szansa.
 
   
MOP
[Usunięty]

Wysłany: 2011-11-13, 16:33   

Będzie trzeba uzupełnic swój zestaw supli :mrgreen:
 
   
Lulka 
M?odszy Bojownik

Wiek: 42
Dołączyła: 02 Lut 2012
Posty: 11
Wysłany: 2012-02-02, 16:53   

Produkty fermentowane - to przede wszystkim kapusta kiszona i ogórki kiszone. Najlepiej domowej roboty, niepasteryzowane, niedokwaszane. Ja lubię jeszcze kiszone buraki. Inne produkty - dla laktowege to zsiadłe mleko, ale nie ze sklepu, bo w tych pudełeczkach to mazia mleko- czy kefiropodobna. Ja kupuję mleko na wsi, co prawda od krów z hodowlanych (innej niestety w okolicy nie uświadczysz) wlewam do kamionki i czekam ;)
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13622
Wysłany: 2012-02-02, 16:56   

Takie raczej nie mają odpowiednich szczepów bakterii, więc K2 w tym nie uświadczysz ani na lekarstwo.
 
   
Lulka 
M?odszy Bojownik

Wiek: 42
Dołączyła: 02 Lut 2012
Posty: 11
Wysłany: 2012-02-02, 17:05   

Tu jest trochę o kapuście. http://magicsport.pl/news...pusty,N201.html

To prawda, że nie piszą o szczepach tej bakterii. Ale też sam chyba nie jesteś do końca przekonany, że nie da się z tego uzyskać K2. Kapusta kiszona poprawia florę bakteryjną jelit, a więc jest szansa, że jelita będą w stanie przerobić jedzonko m.in. na K2.
Z moich osobistych doświadczeń: po kapuście kiszonej czuję się bardzo dobrze, brzuch płaski, lekki. Świeżej nie mogę jeść, czy to w surówce, czy ugotowaną lub uduszoną.
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13622
Wysłany: 2012-02-02, 18:37   

Nie no, kapusta kiszona jest dość zdrowa, ale myślę, że gdyby były w niej szczepy bakterii produkujące K2, byłoby o tym dość głośno. Jasne, zawsze jakaś szansa istnieje, ale ja bym na to nie liczył.
 
   
discus9 
M?odszy Bojownik

Wiek: 69
Dołączył: 17 Lut 2012
Posty: 63
Wysłany: 2012-03-16, 16:55   

Witam
Witamina K-triada witamin,K1,K2,K3.VitaminaK1 i K2 są głównie produkowane przez bakterie jelitowe.Witamina K3 jest syntetyzowana.Witamina ta jest niezwykle istotna w tworzeniu protrombiny,ważnego czynnika procesu krzepnięcia krwi.Brak;Celiakia,zap.jelit.
Niema czego się bać,że zabraknie,występuje w warzywach zielonych,jogurcie,lucernie,żółtku jaja,oleju
szafranowym,oleju sojowym,tranie,morszczynie.
Niszczona głównie przez;promienie rentgena i inne promieniowania(mikrofala),zamrażanie(brak energi) żywności,aspiryna

Kapusta kiszona regneneruje wątrobę i wycisza emocje,słodka i sok z niej odkwaszają(lepsza od kaszy jaglanej) ciało gdyż jest silną zasadą,zmielona i zmieszana z zieloną glinką jest wspaniałym lekarstwem na żylaki.

Kiszona kapusta przy zaparciach z nadmiaru gorąca,pomaga oczyścić jelita,zmniejszyć wielkość wątroby i serca.
 
   
SKOLMAN_MWS 
M?odszy Bojownik


Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 35
Wysłany: 2012-03-18, 02:47   

Spirulina zawiera witaminę K w postaci K1 (80%) oraz K2 (20%) - 1g = 25 mcg
 
 
   
discus9 
M?odszy Bojownik

Wiek: 69
Dołączył: 17 Lut 2012
Posty: 63
Wysłany: 2012-03-19, 17:14   

Witam
Stosując w diecie suplementy należy pamiętać,że wsród witamin i pierwiastków istnieje synergizm i antagonizm.
Żeby ułatwić przyswajanie Si-krzemu potrzebna jest vit.K natomiast ta sama vit.K gdy będzie nadmiar usunie nam Mg-magnez lub nie pozwoli na jego przyswojenie.
 
   
agaciorek 
Akolita


Dołączyła: 05 Cze 2012
Posty: 5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-06-18, 19:55   

Po przeczytaniu licznych wątków na temat suplementacji i niedoborów postanowiłam ściągnąć cron-o-meter i sprawdzić jak wypada moja przeciętna dieta w tych statystykach.
Dziś np. dostarczyłam sobie podobno 747% dziennego zapotrzebowania witaminy K, wczoraj 390%. Nawet jeśli normy są zaniżone, to chyba całkiem nieźle.
 
   
tomakin
Administrator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 13622
Wysłany: 2012-06-18, 20:06   

ale K1, co absolutnie nie przekłada się na K2. Nawet dawki rzędu dziesiątek tysięcy procent nie miały żadnego wpływu na stan kości w badaniach, podczas gdy nawet małe dawki K2 w formie MK4 miały bardzo wyraźny.
 
   
agaciorek 
Akolita


Dołączyła: 05 Cze 2012
Posty: 5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-06-18, 20:27   

Racja, pewnie większość z tego to K1, szkoda że nie ma podziału.

Niemniej jednak:

Cytat:
Vitamin K1 deficiency was the strongest predictor of vertebral fractures (OR 2.94 95%CI 1.38-6.26). MK4 deficiency was a predictor of aortic calcification (OR 2.82 95%CI 1.14-7.01), whereas MK5 deficiency actually protected against it (OR 0.38 95%CI 0.15-0.95). MK7 deficiency was a predictor of iliac calcification (OR 1.64 95%CI 1.03-2.60).

źródło: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jbmr.1677/abstract;jsessionid=5219B0A3DF52F526C98FAF46819139B1.d02t01

co oznacza że K1 również ma wpływ na stan kości
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 8