Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 


Poprzedni temat :: Następny temat
Zalety brązowego ryżu
Autor Wiadomość
Kill Bill 
Starszy Bojownik

Wiek: 47
Dołączył: 18 Maj 2015
Posty: 241
Wysłany: 2016-11-03, 20:54   Zalety br?zowego ry?u

Biały ryż należy do najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Jest też niewątpliwie najpopularniejszym gatunkiem ryżu. Ma jednak zasadniczą wadę: małą ilość składników odżywczych i bardzo mało witamin.

Przewaga ryżu brązowego bierze się z faktu, że zewnętrzna część ziarna nie jest usuwana. Wraz z nią usuwane są cenne składniki odżywcze. Ryż brązowy co prawda dłużej się gotuje, ale za to jest bogaty w błonnik, witaminy z grupy B, fosfor, magnez, selen, mangan i potas.

Ryż brązowy utrzymuje talię na wodzy

Brązowy ryż ma niższy indeks glikemiczny niż ryż biały. W praktyce oznacza to, że spożywanie brązowego ryżu nie wywołuje skoków poziomu cukru i insuliny we krwi. Zapobiega to powstawaniu cukrzycy 2 typu. Brązowy ryż posiada również więcej błonnika, który powoduje, że posiłek jest trawiony dłużej oraz odkłada w czasie uczucie nasycenia, więc będziesz mógł jeść rzadziej i z korzyściami dla zdrowia i sylwetki.

Wzmacnia kości

Brązowy ryż jest znakomitym źródłem magnezu, który jest najważniejszym składnikiem, obok krzemu, witaminy D oraz wapnia, decydującym o zdrowiu układu kostnego. Magnez jest głównym składnikiem koniecznym do budowy silnych kości, a jego niedobór jest wiązany z niską gęstością kości oraz osteoporozą w późniejszym życiu. 100 g surowego ryżu zawiera 1/3 dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Zapobiega chorobom serca

Dieta obfitująca w brązowy ryż może spełniać ochronną rolę dla układu krążenia. Wydaje się, że zewnętrzna część ziarna, która jest usuwana w procesie tworzenia białego ryżu, może redukować działanie angiotensyny II - hormonu peptydowego, który podnosi ciśnienie i wzmaga tworzenie zmian miażdżycowych.

Obniża poziom "złego" cholesterolu

Brązowy ryż jest doskonałym źródłem rozpuszczalnego błonnika, który pomaga w obniżaniu "złego" cholesterolu LDL. Podejrzewa się również, że olej pochodzący z brązowego ryżu (lub otrębów ryżowych) może obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom "złego" cholesterolu LDL, a jednocześnie podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL.

Wzmacnia układ nerwowy

Brązowy ryż zawiera dużą ilość manganu, który jest konieczny do tworzenia kwasów tłuszczowych oraz hormonów, które utrzymują układ nerwowy w stanie zdrowia.

Może zmniejszać ryzyko raka jelita grubego

Uważa się, że wysokie stężenie selenu, jak również fenole zawarte w brązowym ryżu, mogą być powiązane z mniejszym ryzykiem raka jelita grubego. Fenole o których mowa występują tylko w zewnętrznej części ziarna, więc na próżno ich szukać w białym ryżu. Brązowy ryż ma również dużo błonnika pokarmowego, co sprzyja zdrowiu jelit oraz układu trawiennego.

Brązowy ryż zapobiega kamicy żółciowej

Dieta bogata w nierozpuszczalny błonnik, którego znakomitym źródłem jest brązowy ryż, wiąże się z rzadszym występowaniem kamieni żółciowych u kobiet.

Wspiera funkcje jelit

Brązowy ryż zawiera błonnik nierozpuszczalny, który pomaga w procesach trawiennych przebiegających w jelitach oraz w wydalaniu. Błonnik tego typu przyciąga wodę i powoduje, że ruchy jelit są sprawniejsze, zapobiega to również zaparciom.

Chroni przed rakiem piersi

Uważa się, że fitozwiązek lignina, która znajduje się w brązowym ryżu, hamuje wzrost komórek raka piersi.



Brązowy ryż jest smaczną i pożywną alternatywą dla białego ryżu, który jest pozbawiony zewnętrznej powłoki ziarna, a co za tym idzie, również wielu składników odżywczych. Warto poświęcić trochę czasu na jego gotowanie. W odróżnieniu od białego ryżu, który dostarcza organizmowi przede wszystkim węglowodanów, może być wartościową częścią diety, która powinna obfitować w warzywa, owoce, orzechy, nasiona, oraz rośliny strączkowe i kasze gryczaną oraz jaglaną.
 
   
ninka
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 10 Lis 2016
Posty: 9
Wysłany: 2016-12-02, 14:48   

Dla mnie jest trochę za twardy jednak. Chyba zostane przy klasycznym :roll:
 
   
sigamasig 
Akolita

Wiek: 47
Dołączyła: 29 Mar 2017
Posty: 2
Wysłany: 2017-05-10, 10:27   

dzięki za przydatne info
 
   
karolina9
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 01 Sie 2017
Posty: 4
Wysłany: 2017-08-01, 18:05   

Bardzo ciekawe informacje zebrane w jednym miejscu. W sumie to nie zdawalam sobie sprawy jak cennym skladnikiem jest. Korzystajac z okazji .. ciezko wedlug was jest przejsc na diete stricte wegetarianska? Slyszalam w wiekszosci bardzo pozytywne opinie odnosnie jej.
 
   
karolina9
Akolita

Wiek: 47
Dołączył: 01 Sie 2017
Posty: 4
Wysłany: 2017-08-23, 12:41   

Bedac na urlopie poznalam pewna osobe, ktora zajmuje sie zdrowym odzywianiem .. podpowiedziala mi kilka rzeczy - wiec jakby byli zainteresowanie tematem to prosze smialo pytac :) Nie od razu Rzym zbudowano wiec bede starala sie wdrozyc je malymi krokami. Zaczelam sie rozgladac za sklepami oferujacymi produkty wegetariańskie .. do tej pory spory wybor udalo mi sie znalezc tutaj https://www.sante.pl/kate.../produkty-vege/ Nie wiem jeszcze co na to reszta domownikow .. bede pewnie musiala gotowac dla nich osobno .. ale moze tez skusza sie na cos z nowego menu. Dobrym pomyslem moze byc zrobienie im co jakis czas na obiad kotletow sojowych czy tez zrobienie kanapek z pasztetem waganskim. Podzielcie sie swoim doswiadczeniem w tej kwesti, dzieki :)
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template TeskoGreen v 0.1 modified by Nasedo.
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 8